Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Általában
A vitorlázás egyre népszerűbb sport a hazánkban és a világban is. És bár egy vitorlást elvezetni nehezebb dolog, mint egy motorost, mégis általa közelebb lehet kerülni a természethez, ami manapság egyre ritkábban adódik meg. Aki pedig versenyzésre adja a fejét az lassan ráébred, hogy egy bonyolult technikai sportág szépségeit élvezheti.

A modellvitorlázás is hasonló élményt nyújt, azzal a különbséggel, hogy más a dimenziónk, mert nem a hajóban ülünk.. Ennek ellenére a versenyzés hasonlóan bonyolult intenzív élményt ad,.mint a való vitorlázás

 Hajók

A kereskedelmi forgalomban kapható modellek általában olcsók, viszont versenyzésre nem alkalmasak. A vitorlázás alapjainak elsajátítására és gyakorlásra tökéletesen alkalmasak viszont. Arra bőven jók, hogy el tudjuk dönteni akarunk-e ezzel mélyebben foglalkozni, vagy nem.

Amennyiben akarunk akkor két út áll előttünk. Az interneten fellelhető sok osztályhajó terve és ezek szabadon építhetőek. Ha valakit az építés vonz, az olcsón meg tud építeni egy versenyképes hajót. Amennyiben inkább a versenyzés a fontosabb, akkor lehetséges kész hajót is vásárolni. Ezek árai nagyban függnek a hajó népszerűségétől és minőségétől. Elmondható, hogy például egy IOM hajó ára 1500 és 2500 Euró között változik. Menetkész állapotban. Összességében elmondható, hogy a komoly technológiával készülő hajókkal a házi készítés nem tudja igazán felvenni a versenyt.

Elektronika
A legnagyobb különbség a  való vitorlázással szemben, hogy itt a legénység az elektronika. Általában a versenyzésre használt hajók nagy része elműködik egy kétcsatornás adóval. Egyik csatorna a kormányt kezeli, melyet egy olcsó szervóval megoldható, míg a másik a  vitorlabehúzásért felel és speciális vitorlaszervót igényel.

Szerveződés
Maga a rádió-távirányítású vitorlázás közel negyven éves múltra tekint vissza. Két szervezet égisze alatt rendeznek versenyeket. Az egyik a NAVIGA, mely az összes hajómodellezést magába foglalja, míg a másik az ISAF RSD, mely csak a  vitorlázás részével foglalkozik. A két szervezet között egy mondatban meghatározható az alapvető különbség. A NAVIGA alatt inkább a modellezők vitorláznak, míg az ISAF-on belül a vitorlázók modellvitorláznak. A két szervezet külön-külön rendezi a világversenyeit, de a hajóosztályai közel azonosak. Árnyalatnyi különbségekkel azonos az M a 10-es osztály, és jelentősebben eltér az E osztály az ISAF-ban használt IOM osztálytól. Míg az ISAF a szigorú szabályozást választotta az osztályai között, addig a NAVIGA inkább lazított az előírásokon,  Így például egy IOM hajó elindulhat E versenyen, de fordítva nem.

 Itthon

Hazánkban a rádió-távirányítású vitorlázás a NAVIGA keretein belül folyik. Hazai felsőbb szerv a Magyar Modellező Szövetség. Ha valaki a hivatalos versenyzés felé venné az irányt akkor az ezen oldalon fellelhető modellező klubok listájából választhat egyesületet.  Évente kb. 7-8 hivatalos verseny van. Általában egy verseny három napos, ahol mindhárom hajóosztály egy-egy napot versenyez.  Egy versenynap szél függvényében 10-15 rövid, kb. 15 perces futamból áll.

 

Forrás: www.rcsailing.hu